Rijnlands Lyceum Sassenheim wint Nationale Mediatheek Trofee

SASSENHEIM, 23 november 2016 – Het Rijnlands Lyceum Sassenheim heeft dinsdag de prijs voor de beste mediatheek gewonnen. “Super”,  zo reageert Trudy Waasdorp, mediathecaris van het Rijnlands Lyceum Sassenheim, op het winnen van de Nationale Mediatheek Trofee. “We hebben inderdaad een geweldige mediatheek op onze school en de Nationale Mediatheek Trofee ervoor overhandigd krijgen is een erkenning.” (Foto: Trudy Waasdorp en Ruud Hogervorst van de mediatheek Rijnlands Lyceum Sassenheim namen de Nationale Mediatheek Trofee in ontvangst.)

Samen met mediatheekcollega’s Ruud en Lydia en de vaksecties probeert Trudy de leerlingen een goede leesomgeving bieden. “Input van onze leerlingen is daarbij ook van groot belang, het is dan ook een wisselwerking. Wij kunnen op wensen inspelen, waarop de mediatheek nog weer meer wordt gebruikt en gewaardeerd. En dat alles was aanleiding voor onze leerlingen Naut en Danielle, nu leerlingen in vwo6, om ons vorig jaar op te geven voor deze Trofee.”

Criteria
De Nationale Mediatheek Trofee werd tijdens de Dag van het Literatuuronderwijs bekendgemaakt, in totaal werden 72 inzendingen ontvangen. Voor de zesde maal reikten de organisatoren, Stichting Lezen en Passionate Bulkboek, deze prijs uit voor de beste leesomgeving in het voortgezet onderwijs. Criteria daarvoor waren dat aanwijsbaar aan de slag is gegaan met leesbevordering en dat de mediatheek daaraan werkt aan de hand van een visie. Daarbij moeten ook verschillende aspecten in evenwicht te zijn: inrichting, sfeer, collectie én leesbevorderende projecten moeten elkaar aanvullen.  De mediatheek van het Rijnlands Sassenheim heeft de beste inrichting in combinatie met een goede collectie boeken, toezicht, begeleiding en zichtbare aandacht voor lezen.

Juryrapport
Dankzij de hartverwarmende en zeer enthousiaste ambassadeurs van het Rijnlands Lyceum, was de jury al snel overtuigd. Naast de gebruiksvriendelijkheid en indeling van de mediatheek, roemt het juryrapport de nauwe samenwerking met de docenten op school. Daarnaast is de overstap van jeugdliteratuur en volwassen literatuur goed uitgedacht én uitgevoerd. Als winnaar van de Nationale Mediatheek Trofee 2016 ontvangt de mediathecaris van de school een boekenpakket t.w.v. € 1000,-. De prijs bestaat uit de Leestips van de Jonge Jury, de tien nominaties voor de Dioraphte Literatour Prijs en de vier genomineerde titels van De Inktaap. De overige boeken mag de mediathecaris zelf uitkiezen.

Mediatheek Rijnlands Lyceum
Jaar: 2009
Cliënt: Rijnlands Lyceum, Sassenheim
Categorie: Architectuur, interieurontwerp
Briefing: Ontwerp voor de nieuwe uitbouw van het Rijnlands Lyceum een mediatheek en bibliotheek, evenals een aantal digitale werkplekken, stiltewerkplekken en drie lokalen.
Concept: Bij het ontwerp van de plattegrond is er vooral op gelet dat de ruimte in zijn geheel overzichtelijk blijft. De vormgeving is stoer en krachtig, met felle kleuraccenten.
Resultaat: Een stoer ontwerp met robuuste meubels en vrolijke kleuraccenten. De mediatheek is nog steeds een aantrekkelijke plek voor de leerlingen van het lyceum.

Mediatheque Rijnlands Lyceum
Year: 2009
Client: Rijnlands Lyceum, Lisse
Category: Architecture, interior design
Briefing: Design a mediatheque and library for the Rijnlands Lyceum’s new extension, as well as several digital workstations, quiet workstations, and three classrooms.
Concept: While designing the floor plan, particular attention was paid to ensuring that the entire space was well organised and surveyable. The design is bold and effective, with bright colour accents.
Result: A robust design with sturdy furniture and cheerful colour accents. The mediatheque is an attractive location for pupils at the secondary school.